– na imiennie określonego odbiorcę (konosament imienny),
– na zlecenie załadowcy lub wskazanej przez niego osoby (konosament na zlecenie),
– na okaziciela.
W praktyce najbardziej rozpowszechniony jest konosament na zlecenie.
Wskazany podział konosamentów ma zasadniczy wpływ na sposób przenoszenia praw z tego papieru wartościowego.
Przeniesienie praw z konosamentu imiennego następuje w drodze przelewu wierzytelności, podpis odbiorcy na odwrocie dokumentu uważa się zaś w tej sytuacji za pokwitowanie odbioru ładunku bądź za upoważnienie okaziciela konosamentu do odebrania towarów ze statku.
Przeniesienie praw z konosamentu na okaziciela odbywa się poprzez jego wydanie. Najczęściej występujące konosamenty na zlecenie przenoszone są natomiast poprzez indos. Należy do niego stosować odpowiednio przepisy prawa wekslowego.
Należy jeszcze wspomnieć o konosamencie bezpośrednim. Jest on wystawiany przez przewoźnika morskiego podejmującego się przewozu, który ma być dokonany na części trasy przez innego przewoźnika (morskiego, rzecznego, lądowego lub powietrznego art. 138 § 1 k.m.).
Przewoźnik, który wystawił konosament bezpośredni, odpowiada za należyte wykonanie obowiązków przewoźnika na całej trasie objętej tym konosamentem, aż do wydania ładunku uprawnionemu odbiorcy. Każdy z pozostałych przewoźników odpowiada za wykonanie tych obowiązków na obsługiwanej przez niego części trasy solidarnie z przewoźnikiem, który wystawił konosament bezpośredni (art. 139 § 1 k.m.). Do przewozu na częściach trasy, które nie stanowią drogi morskiej, stosuje się prawo właściwe dla danego rodzaju przewozu (art. 138 § 2 k.m.).
Z interesującego nas punktu widzenia (warunki formalne, prawa posiadacza konosamentu, zasady jego przenoszeni- nie ma między konosamentem bezpośrednim a zwykłym żadnych różnic.
Leave a reply