Określony w art. 15 USO obowiązek szkolny i obowiązek nauki realizowany jest również przez dzieci obywateli polskich przebywających za granicą. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2 września 2004 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (DzU nr 194, poz. 1986), by umożliwić realizację obowiązku szkolnego, zakłada się i prowadzi przy placówkach dyplomatycznych szkoły, szkolne punkty konsultacyjne oraz zespoły szkół. Dzieci realizują obowiązek szkolny przez:
– uczęszczanie do szkoły realizującej ramowy plan nauczania,
– uczestniczenie w kształceniu na odległość, obejmującym realizację ramowego planu,
– uczęszczanie do szkoły kraju, w którym przebywają.
Rozporządzenie określa uzupełniające plany nauczania
Rozporządzenie określa uzupełniające plany nauczania w szkole określonego typu. Mówi, kto kieruje taką szkołą, jaki jest tryb wyłaniania dyrektora tej szkoły i jakie warunki muszą spełniać zatrudnieni w niej nauczyciele. Koordynacją tego kształcenia zajmuje się Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie.
Szkoła jest instytucją która powinna nieść pomoc swoim uczniom, szczególnie wtedy, gdy jest to pomoc specjalistyczna, wymagająca specjalnej wiedzy i specjalnych instytucji. Na podstawie rozporządzenia z 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DzU nr 11, poz. 114), szkoła jest zobowiązana udzielić pomocy uczniom, którzy takiej pomocy wymagają w formie:
– zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
– zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych,
– klas wyrównawczych,
– klas terapeutycznych,
– zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów,
– zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców,
– zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
– porad dla uczniów,
– porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
W dalszej kolejności rozporządzenie
– określa liczę uczestników zajęć (od 4 do 8),
– omawia zajęcia specjalistyczne, klasy wyrównawcze i terapeutyczne,
– zobowiązuje publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne do wydawania opinii w sprawie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
– akcentuje rolę i prawa rodziców w udzielaniu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej,
– akcentuje rolę pomocy psychologicznej w rozwijaniu możliwości i potencjału rozwojowego uczniów,
– akcentuje rolę dyrektora szkoły w organizowaniu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej,
– określa szczegółowe zadania pedagoga i psychologa w szkole.
Leave a reply