Category Papiery Wartościowe

Niezbadane sq wyroki… sądów Rzeczypospolitej

Załączony do niniejszej publikacji wykaz orzeczeń, wyroków, postanowień i uchwał Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego czy sądów powszechnych dotyczących Ustawy o systemie oświaty i Karty nauczyciela z natury rzeczy jest niepełny i bardzo często sprzeczny. Mimo rezygnacji z nieaktualnych już wyroków lat 80. i początków lat 90. nie jesteśmy w stanie zrobić zbioru, który byłby fotografią stanu na dziś. Wyroki i orzeczenia zapadały w różnym czasie i dotyczyły różnych sytuacji prawnych określonych w zmieniających się przepisach prawa oświatowego. Część z nich nie straciła mocy prawnej i w dalszym ciągu wpływa na kształt orzeczeń wydawanych w sądach powszechnych. Część okazała się nieaktualna, ma charakter historyczny, jako że zmieniająca się Ustawa czy Karta nauczyciela wprowadzały treści, które w inny sposób regulowały daną dziedzinę działalności oświatowej.

Read More

Zapytanie o cenę

Zapytanie o cenę jest najprostszym sposobem udzielania zamówień publicznych. Kryterium oceny ofert jest wyłącznie cena. Tiyb ten stosowany jest wówczas, gdy przedmiotem dostawy czy zamówienia są rzeczy lub usługi ogólnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych. Zamawiający wysyła do kilku (nie mniej niż czterech) wykonawców ofertę, w której sprecyzowane są warunki zamówienia, a jedynym elementem do uzupełnienia jest cena usługi lub towaru. Następuje porównanie ofert i wybór oferty z najniższą ceną (art. 69 ustawy – Prawo zamówień publicznych).

Read More

Wynagrodzenie osobowe pracowników

Wynagrodzenie osobowe pracowników (§ 4010) obejmuje wynagrodzenie wszystkich pracowników, nauczycieli i nienauczycieli, we wszystkich składnikach, tj. wynagrodzenie zasadnicze, dodatki stażowe, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i nadliczbowe, premie, dodatek za pracę w nocy, dodatki wynikające z Karty nauczyciela itp. Zaplanowanie § 4010 pociąga za sobą obowiązek zaplanowania § 4040 – nagrody z zakładowego funduszu nagród (tzw. trzynastka, obecnie dodatkowe roczne wynagrodzenie), § 4110 – składki na ubezpieczenie społeczne, § 4120 – składki na Fundusz Pracy, § 4440 – odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Pozostałe paragrafy związane są z zakresem działalności, z możliwościami finansowymi i mogą, ale nie muszą występować w naszym planie wydatków. Trudno zresztą wyobrazić sobie plan finansowy szkoły pozbawiony § 4240, przeznaczonego na zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek, czy § 4260, z którego płacimy energię.

Read More

Decyzja i postanowienie

Po wyjaśnieniu wszystkich elementów sprawy organ administracyjny wydaje decyzję. Art. 104 k.p.a. mówi: Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Art. 107 k.p.a. określa elementy składowe każdej decyzji administracyjnej. Zgodnie z nim decyzja powinna zawierać:

Read More

ZUS oblicza kapitał początkowy

ZUS oblicza kapitał początkowy każdemu spełniającemu ten warunek, bez względu na to, czy przysługuje mu wcześniejsza emerytura i czy przystał do wybranego funduszu emerytalnego. Kapitał początkowy ewidencjonuje się na indywidualnym koncie ubezpieczonego.

W celu obliczenia kapitału początkowego należy: – 1. Obliczyć wartość hipotetycznej emerytury, tj. wartość świadczenia, jaką ubezpieczony otrzymałby, gdyby mógł przejść na emeryturę 1 stycznia 1999 r. z uwzględnieniem okresu składkowego i nieskładkowego osiągniętego do 31 grudnia 1998 r. Jej ustalenie następuje wg określonych w ustawie metod obliczania, tj-:

Read More

Zamówienia publiczne są udzielane w trybie

– 1) przetargu nieograniczonego,

– 2) przetargu ograniczonego,

– 3) negocjacji z ogłoszeniem,

– 4) negocjacji bez ogłoszenia,

– 5) zapytania o cenę,

– 6) zamówienia z wolnej ręki,

– 7) aukcji elektronicznej.

Podstawowym trybem udzielania zamówienia publicznego jest

Podstawowym trybem udzielania zamówienia publicznego jest przetarg nie-ograniczony. Inne tryby udzielania zamówienia publicznego niż przetarg nieograniczony ściśle określa ustawa.

Read More

Określony w art. 15 USO obowiązek szkolny

Określony w art. 15 USO obowiązek szkolny i obowiązek nauki realizowany jest również przez dzieci obywateli polskich przebywających za granicą. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2 września 2004 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (DzU nr 194, poz. 1986), by umożliwić realizację obowiązku szkolnego, zakłada się i prowadzi przy placówkach dyplomatycznych szkoły, szkolne punkty konsultacyjne oraz zespoły szkół. Dzieci realizują obowiązek szkolny przez:

Read More

Zgodnie z art. 21, ust. 2 środki specjalne przeznacza się na

– 1) cele wskazane w ustawie lub uchwale, na podstawie której utworzono te środki,

– 2) cele wskazane przez darczyńcę lub spadkodawcę,

– 3) remont lub odtworzenie mienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.

Zapisy Ustawy o systemie oświaty konstytuują środki specjaln

e w szkole lub placówce na zasadach autonomicznych. Dają one wprost prawo tworzenia tych środków w każdej szkole lub placówce bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych ze-zwoleń czy uchwał organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.

Read More

Statut jest zasadniczym dokumentem

Statut jest zasadniczym dokumentem opisującym funkcjonowanie szkoły. Określa cele i zadania szkoły, zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły, sposób ich wykonywania, zadania zespołów pedagogicznych, zasady oceniania, organizację oddziałów, zajęć dodatkowych dla dzieci i młodzieży, formy opieki i pomocy dzieciom, organizację współdziałania z rodzicami, poradniami i innymi instytucjami. Statut określa także kompetencje organów szkoły, tj.: dyrektora, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego, rady szkoły oraz rady rodziców i, co bardzo ważne, zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi. Ta konstytucja szkoły pozwala dyrektorowi zapewniać harmonijną współpracę różnych organów służbowo mu niepodporządkowanych. Uznając wagę tego dokumentu, ustawodawca szerzej omówił go w art. 50 USO, jak również zobowiązał ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do wydania rozporządzenia ustalającego ramowy kształt statutu odpowiedniego typu szkoły lub placówki. Rozporządzenie takie (DzU z 2001 r. nr 61, poz. 624, zm. z 2002 r. nr 10 poz. 96, z 2003 r. nr 146, poz. 1416, z 2004 r. nr 66, poz. 606) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół przedstawiło w załącznikach wszystkie statuty ramowe. Ramowe statuty stosuje się w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych. Statut ramowy jest podstawą projektu statutu szkoły lub jego nowelizacji przygotowaną przez radę pedagogiczną i przedstawioną do zatwierdzenia radzie szkoły. Jeżeli w placówce nie ma rady szkoły, rada pedagogiczna swoją prawomocną uchwałą przyjmuje statut. Tylko kurator może uchylić statut szkoły albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są niezgodne z prawem.

Read More

Negocjacje z ogłoszeniem

Już z samej definicja wynika, że w przypadku przetargu nieograniczonego oferty składają wszyscy wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia, natomiast w przypadku przetargu ograniczonego, zamawiający usługę lub dostawę zaprasza wybrane firmy do składania ofert.

Negocjacje z ogłoszeniem odpowiadają trybowi przetargu dwustopniowemu, który stosuje się wyjątkowo, kiedy:

Read More

Zamówienia publiczne

Sprawne zarządzanie szkołą i jej finansami wymaga od dyrektora szkoły i placówki znajomości procedury, jaka musi być zachowana w trakcie realizacji zadań związanych z zakupem towarów i usług. Sprawy te reguluje ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (DzU nr 19, poz. 177), która weszła w życie 2 marca 2004 r. Przepisy tego prawa stanowią że ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez:

Read More

Trybunał stwierdził konstytucyjność zaskarżanego artykułu

– 1 Sportu zgodnie twierdzili, że zaskarżony przepis nie narusza Konstytucji. Kurator musi postępować zgodnie z całą Ustawą, która w swoich innych artykułach określa warunki, jakim musi odpowiadać placówka edukacyjna. Kurator nie podejmuje arbitralnych i uznaniowych decyzji. Samodzielność samorządu terytorialnego nie ma charakteru absolutnego. Ustawodawca w interesie ogółu obywateli może ją ograniczyć, by zapewnić np. dostęp do edukacji.

Read More